Автор:  Євгенія Онищенко, Designer Grape. Ред. О. Казакова

Як дизайнеру вигадувати ідеї

Женя Онищенко, дизайнерка агентства креативних рішень Grape розповіла Cases про те, як генерувати ідеї, вчитись помічати більше, працювати зі своїм смаком та надивленістю. Ми зробили конспект відеолекції.

Коли говорять про навчання дизайнера, в основному акцентують увагу на технічних навичках, особливо коли мають на увазі початківців. Але я вважаю, що генерувати ідеї, бачити щось нестандартне — це важливий скіл креативних людей. Його потрібно постійно розвивати. У розвитку творчого мислення помітну роль грає надивленість — уміння знаходити цікаві ідеї у всьому, що вас оточує. Це все, що ви любите і чим цікавитесь: подорожі, проєкти. По суті, це «третє око» дизайнера.

1. Подорожуйте. Не обов’язково їхати за кордон. Головне, змінювати своє оточення. Відвідуйте музеї та виставки, звертайте увагу на вказівники, навігацію в місті, фасади будинків. Уявіть, що кожне місто має свою айдентику, намагайтеся помічати деталі.

Я люблю заходити в книгарні та фотографувати книги та їх верстку, цікаві розвороти з навчальної літератури. На вулицях міста фотографую плакати й афіші. Потім фото можна використати як референс, підглянути цікаву верстку, дизайн обкладинок чи знайти рішення для свого завдання.

Приклад збереження міської ідентичності — проєкт «Букви в місті» Сергія Ровинського. Сергій намагається зберегти унікальні шрифти та показати старі вивіски, таблички та інші об’єкти Одеси, які втрачаються через засилля зовнішньої реклами.

Він шукає таблички в архівах та на фото, а також фіксує на камеру те, що збереглося у місті, та розміщує на instagram-сторінці проєкту. Ще один проєкт, який може вам пригодитися — «Одяг з Європи» Андрія Щербини. Він про вінтажні незвичні логотипи на одязі із секонду.

Проєкт «Букви в місті»

2. Аналізуйте. Аналізуйте все, що вам подобається і не подобається. Проговоріть для себе/ занотуйте, чому вам щось сподобалося або ні. І спробуйте повторити. Але не копіюйте картинку, намагайтеся повторити підхід. Дійсно важливо не робити бездумних копій.

Адже одразу помітно, коли людина просто наслідує тренди, але не розуміє кінцевого завдання, яке мав вирішувати дизайн. Ставтеся до роботи відповідально. Вивчайте дизайн, архітектуру та мистецтво — вони допоможуть розвинути естетичний смак.

3. Фотографуйте. Фотографія розвиває відчуття композиції, і ви помічаєте більше деталей. Не обов’язково фотографувати на професійну камеру, можна робити це в своє задоволення на телефон.

Я ось збираю «дивинки» з життя та міста у себе в хайлайтс: красива тінь на стіні, двері із зайвих дошок, патерн просто в калюжі, розбите дзеркало, яке вже розмалювали графіті.

4. Поповнюйте «скриньку образів». Постійно читайте та поповнюйте свій запас образів, дивіться фільми й занотовуйте думки. Спостерігайте за людьми, які мають смак (це не обов’язково фотографи чи дизайнери).

Слідкуйте за фешн-індустрією — вона завжди на крок попереду. Якщо хочете, щоб ваш дизайн виглядав інноваційним, підглядайте там кольори, патерни, концепції образів. Наприклад, на одному із показів колекції одягу Jacquemus можна побачити яскраві кольори та взяти на замітку саму концепцію показу у лавандовому полі Провансу.

Текстильні патерни — теж класна річ, якщо ви працюєте з упаковкою. Серед них можна знайти багато референсів. Якщо маєте справу з дитячими продуктами — зазирніть у дитячу фешн-сферу. Там також багато красивих ілюстрацій та патернів. Серед них можна віднайти потрібний напрямок дизайну та емоцію.
Раджу не обмежуватися технічними навичками та звичними інструментами.

Підглядайте у інші сфери, дивіться, як можна інакше втілити свою концепцію, нестандартно показати її в презентації. Шукайте свіже бачення і беріть на озброєння.

Як шукати ідеї

1. Мисліть широко. Не обмежуйтеся власними професійними знаннями. Людям властиво шукати рішення у тих сферах, у яких вони компетентні. Не бійтеся залазити на чужу територію, бути «не профі» і шукати рішення там, де їх ніхто не шукає. У початківців немає обмежень, вони не бояться порушувати канони. Тому раджу вам мислити як початківець. Дозволяйте своїй внутрішній дитині знаходити класні ідеї. Залазьте на чужі території і пробуйте те, що ще ніхто не робив.

2. Мисліть системно. Якщо в завданні є дерево, то треба бачити не лише дерево, а й листочок, і цілий ліс. Тобто чим більше ви пропрацювали свою ідею, продумали нюанси (ви бачите її в розвитку), тим легше буде з нею працювати. На додаток це зробить вашу ідею більш витонченою та глибокою. Завжди розумійте для чого ви використовуєте той чи інший прийом, для кого ви це робите, яку функцію буде виконувати ваш дизайн.

3. Використовуйте аналогії. Це класний інструмент. Є кілька типів аналогій: пряма (наприклад, як у природі), символічна (метафора), емпатія (уявіть себе тим чи іншим об’єктом і спробуйте відчути світ, як він), фантастична (з позиції супергероя).

Приклад прямої аналогії — сходи у Ватикані. Вони схожі на мушлю, якщо дивитися на них згори. До прямої аналогії належить й органічна архітектура Ґауді. Він надихався довершеністю природи та першим переніс закони природи на архітектуру.

Колекція бренду COS — ще одна аналогія; колекція заснована на принципах школи дизайну Bauhaus. Всі речі колекції геометричної форми та виконані у монохромній палітрі кольорів як і сама будівля школи.

Ребрендинг Airbnb. В результаті ребрендингу дизайнери розробили знак-метафору в яку заклали три основні образи компанії: любов, людей та місця. Знак «А», або «belo», як її називає Airbnb. Знак «belo» утворився від англ. «belonging» — приналежність. Цей символ є метафорою безпеки, де б ти не був.
Раджу погортати блог Airbnb про дизайн — можна надихнутися не гірше, ніж на Behance.

Pinterest — це метафора мудборду, що вони й відобразили у своєму логотипі-шпильці.

Насправді, навколо нас багато метафор, але ми часто їх не помічаємо, бо занадто звикли до цього явища. Метафори скрізь. Перевірте іконки на телефоні, на робочому столі чи на сайті інтернет-магазину, там теж є метафори: корзинка для сміття, кошик на сайті магазину, іконка системних налаштувань — все це метафори.

Метафора як інструмент важлива для дизайну, адже через неї можна передати враження, близькі людям, та звернутися до емпатії.

4. Перетворюйте звичайні речі та явища на незвичні та навпаки.
Наділяйте одні об’єкти властивостями інших. Наприклад, у державному музеї Амстердаму час від часу проходить конкурс для дизайнерів — Rijksstudio Award. В онлайн-бібліотеці музею розміщені сотні картин, гравюр та скульптур. Дизайнерам пропонують створити власні шедеври дизайну на основі представлених витворів мистецтва. Навіть якщо не плануєте брати участь у конкурсі, підпишіться на круті колекції музею.

Як із цими інструментами працює Женя:

ПОРАДИ ТА КЕЙС

Один із останніх кейсів — проєкт «Quoroom event space» на Печерську. Назва та ідея народилися з асоціацій: Quorum (англ. «зібрання») та room (англ. «кімната, простір»). Я зачепилася за «простір», space, а він може бути не тільки кімнатним, але й космічним. Літера Q у назві — також метафора.

Сам «IQ-центр» згори нагадує цю букву, тільки з круглим хвостиком. Тому я взяла Q за основу, додала квадратний хвостик, який символізував кімнату, і створила логотип. Кольори (чорний + різні яскраві відтінки) теж пов’язані з космосом. Крім того, хвостик Q добре трансформується для потреб клієнта — змінює колір та текстуру залежно від типу івенту. Я швидко прийшла до цієї концепції, тому що колись цікавилась астрономією. Тому так важливо захоплюватися ще чимось окрім дизайну.

Як застосувати теорію на практиці та створити дизайн

  • 1

    Знайти потрібну форму.
    Форма — це те, від чого ви відштовхнетеся на самому початку. Подумайте та знайдіть:
    метафору,
    аналогію,
    образ, які вам підходять. Надалі вам потрібно буде знайти спосіб, щоб її реалізувати.

  • 2

    Знайти прийоми.
    Підберіть до знайденої форми прийом, який працює саме для вас. Не шукайте візуальні референси, спочатку придумайте ідею. Вона стане скелетом-структурою, на яку ви будете нанизувати візуальні прийоми.

  • 3

    Вірити в ідею.
    Вірити у власну ідею — гостра й актуальна проблема для професіоналів та новачків, і вона не залежить від досвіду чи вміння. Тому завжди потрібно «добивати» свою ідею, вдосконалювати та вірити в неї.

Що робити, коли нічого не виходить

Перше і головне — заспокойтесь, не панікуйте. Тяжкі часи бувають у всіх.

План порятунку

Наведіть порядок на вашому робочому місці, розберіть файли на робочому комп’ютері.

Розбийте велике завдання на маленькі складові. Так ви будете бачити прогрес.

Прогуляйтеся. Якщо у вас творча криза, не намагайтеся переробити все у паніці. Пройдіться, попийте кави.

Почніть спочатку. Якщо кава не допомогла, натхнення не прийшло, а ідея не працює — закрийте документ і почніть спочатку. Або допрацюйте іншу ідею, яка у вас лишилася.

Не приховуйте ідеї. Покажіть драфтову версію тим, кому довіряєте. Може, ваша ідея дійсно крута, але замиленим оком ви цього не помічаєте.

Вінішко? ☺ Якщо у вас був складний-складний тиждень і купа роботи, можна зі спокійною совістю випити келих вина.

Що б там не сталося, завжди пам’ятайте, що ваш досвід — унікальний. Ніколи не соромтеся власних ідей, пробуйте нове та не бійтеся відкриватися світу. І все буде дизайн!

Схожі статті

БлогБлог
  • How to hype?
    Автор: Оля Ткачук, креаторка Grape

    How to hype?